WebTech Rodos:
Η λειτουργία των πλήρως αυτοματοποιημένων σούπερ μάρκετ με ελάχιστη ή και καθόλου ανθρώπινη παρουσία αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παραδείγματα τεχνολογικής εξέλιξης στη λιανική αγορά τα τελευταία χρόνια. Η διεθνής τάση προς τα καταστήματα χωρίς ταμεία ξεκίνησε πιλοτικά στις ΗΠΑ το 2016 με πρωτοβουλία της Amazon και στη συνέχεια εξαπλώθηκε σε πολλές χώρες, εντάσσοντας AI, οπτική αναγνώριση και «έξυπνα» ταμειακά συστήματα στις καθημερινές αγορές.Στην Ελλάδα, το καινοτόμο αυτό μοντέλο εφαρμόστηκε πρόσφατα στη Νέα Σμύρνη από τον όμιλο Core Innovations, που άνοιξε ένα κατάστημα όπου οι πελάτες μπορούν να μπουν σκανάροντας την τραπεζική τους κάρτα, να αποδείξουν την ηλικία τους και να ψωνίσουν ελεύθερα, χωρίς ουρές και συμβατικά ταμεία. Οι αγορές που κάνουν καταγράφονται αυτόματα μέσω καμερών οροφής και αισθητήρων στο ράφι, με το συνολικό ποσό να χρεώνεται στην κάρτα την ώρα της εξόδου. Αυτό το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να ψωνίζουν όλο το 24ωρο, ακόμα και όταν το κατάστημα δεν έχει προσωπικό. Παράλληλα προσφέρεται και service click & collect για ηλεκτρονικές παραγγελίες.Η εφαρμογή του συστήματος στη χώρα έγινε μέσα από μικρά convenience stores, που διατηρούν κάποιες ώρες με προσωπικό και κάποιες πλήρως αυτοματοποιημένες -μια προσέγγιση που επιτρέπει σταδιακή εξοικείωση του κοινού με τη νέα τεχνολογία. Η Core Innovations ήδη σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση του δικτύου της, είτε με νέα καταστήματα είτε μετατρέποντας υφιστάμενα σημεία πώλησης (π.χ. του δικτύου Twenty 4 Shopen και σε πρατήρια καυσίμων).Η αυτοματοποίηση φέρνει σημαντικά οφέλη όπως ταχύτερη εξυπηρέτηση, περιορισμό λειτουργικών εξόδων, καθώς και μείωση σφαλμάτων στις συναλλαγές. Παράλληλα όμως εγείρονται ερωτήματα σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, το πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια, αλλά και τον βαθμό που οι Έλληνες καταναλωτές είναι έτοιμοι να υιοθετήσουν ένα περιβάλλον χωρίς ανθρώπινη επαφή, κυρίως οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.Διεθνώς παρατηρείται ότι η επιτυχία των αυτόματων καταστημάτων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογική παιδεία του καταναλωτή, τη γεωγραφική τοποθεσία και την τιμολογιακή πολιτική. Στις πιο ώριμες τεχνολογικά αγορές (ΗΠΑ, Ιαπωνία, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες) καταστήματα χωρίς ταμεία λειτουργούν ήδη σε σταθμούς μετρό, πανεπιστήμια ή αεροδρόμια, ενισχύοντας την 24/7 εξυπηρέτηση.Στο ελληνικό περιβάλλον, το στοίχημα αφορά όχι μόνο τη σταδιακή μετάβαση και την αξιόπιστη λειτουργία των συστημάτων αλλά και την ψυχολογία του καταναλωτή, που καλείται να αποδεχθεί την απουσία υπαλλήλων και τη διαχείριση στοιχείων του από ψηφιακά σημεία επαφής. Οι εξελίξεις αναμένεται να διαμορφώσουν το μοντέλο του μέλλοντος στη λιανική αγορά, με την τεχνολογία να διευρύνει διαρκώς τα όρια της καθημερινότητας.Ghost of Yotei Review
πηγή: enternity.gr
