WebTech Rodos: Στον κόσμο των indie και πιο συγκεκριμένα των puzzle και λογοτεχνικών παιχνιδιών, δεν είναι συχνό να βλέπεις τίτλους που συνδυάζουν ατμόσφαιρα, αφήγηση και μηχανισμούς με τόσο όμορφο τρόπο και ακόμη πιο σπάνιο να το κάνουν με υπερβολική άνεση. Το Strange Antiquities έρχεται ως διάδοχος του Strange Horticulture, κρατώντας την ίδια βάση (μια μικρή, σκοτεινή πόλη, μυστηριώδη αιτήματα από πελάτες, αναγνώριση αντικειμένων), αλλά προσθέτοντας νέες στρώσεις πολυπλοκότητας και αφήγησης.
Στην ουσία, παίζετε ως βοηθός ενός καταστήματος απόκρυφων αντικειμένων στο Undermere, ένα μέρος όπου το παράξενο και το καθημερινό συναντιούνται, όπου οι πελάτες έρχονται όχι μόνο με αιτήματα αλλά και με μυστικά, όπου κάθε αντικείμενο κουβαλά ιστορία και δύναμη. Το παιχνίδι υπόσχεται να σας κάνει να αισθανθείτε περισσότερο σαν ντετέκτιβ παρά σαν απλά πωλητής. Η ερώτηση όμως είναι: καταφέρνει να σταθεί ως αυτόνομο έργο ή μένει στη σκιά του προκατόχου του;
Παράξενα αντικείμενα
Το Strange Antiquities βασίζει το gameplay του σε έναν πυρήνα: την ταυτοποίηση αντικειμένων. Κάθε μέρα, πελάτες μπαίνουν στο κατάστημα με αιτήματα, μερικά σαφή και άλλα ασαφή. Μπορεί να ζητήσουν «κάτι που απαλύνει τις κραυγές που ακούει μέσα τους», ή «ένα αντικείμενο που αμύνεται στους νυχτερινούς εφιάλτες». Εσείς, με βάση τις ενδείξεις που δίνουν (ή συχνά παραλείπουν), θα χρησιμοποιήσετε τα εργαλεία σας (βιβλία, δείκτες αλλά και αισθητηριακές εξετάσεις δηλαδή όσφρηση, αφή, ήχος) για να περιορίσετε τις πιθανότητες και να διαλέξετε το σωστό αντικείμενο. Αν κάνετε λάθος αρκετές φορές, ενεργοποιείται ένα mini game που αντιμετωπίζει την ψυχική πίεση (insanity meter), μια διαδικασία που αποκαθιστά την πρόοδο αλλά εισάγει μια αίσθηση ρίσκου.
Καθώς προχωράτε, ξεκλειδώνετε νέα εργαλεία και βιβλία αναφοράς για σύμβολα, πέτρες, μυστικές ενδείξεις, που εμπλουτίζουν τη διαδικασία ταυτοποίησης. Ο αριθμός των αντικειμένων αυξάνεται, οι ενδείξεις γίνονται πιο ασαφείς και σύνθετες, και πρέπει να συνδυάζετε πολλαπλές πηγές (πελάτες, βιβλία, την ίδια τη φύση του αντικειμένου) για να φτάσετε σε ασφαλή συμπεράσματα.
Η ζοφερή πόλη Undermere
Εκτός από τη ρουτίνα του καταστήματος, υπάρχει και η δυνατότητα εξερεύνησης στο χάρτη της πόλης Undermere και πέραν αυτού. Υπάρχουν πεδία όπου θα αναζητήσετε νέα αντικείμενα, θα λύσετε γρίφους εξωτερικού χώρου, θα ανακαλύψετε κρυφά σημεία και να εμπλακείτε σε αφηγηματικές αποστολές. Η διαχείριση της ψυχικής ισορροπίας είναι μια ενδιαφέρουσα προσθήκη. Αν επιτεθείτε με υπερβολικές εικασίες ή κάνετε πολλά λάθη, ο δείκτης “τρόμου-αστάθειας” του χαρακτήρα ανεβαίνει και σας οδηγεί στο mini game, όπου πρέπει να “σπάσετε” ένα σφραγισμένο σύμβολο με κύβους χωρίς να κάνετε αρκετά λάθη. Το παιχνίδι όμως είναι επιεικές: η αποτυχία δεν σας στέλνει πίσω στην αρχή της μέρας, αλλά στο σημείο πριν ενεργοποιηθεί το mini game, πράγμα που μειώνει το άγχος του παίκτη.
Κάτι αξιοσημείωτο είναι το hint system που λειτουργεί προοδευτικά: αρχικά δίνει γενικές υποδείξεις και στη συνέχεια, αν ο παίκτης συνεχίσει να δυσκολεύεται, μπορεί να οδηγηθεί πιο άμεσα στην απάντηση. Το μείγμα των μηχανισμών (αναγνώριση, εξερεύνηση, ψυχική πίεση, επιλογές) δημιουργεί ένα σύνθετο αλλά προσεγμένο παζλ. Δεν αισθάνεστε ποτέ ότι εκτελείτε μονότονα καθήκοντα, αλλά ότι σταδιακά διερευνάτε μια μυστηριώδη ιστορία.Το αισθητικό αποτέλεσμα του Strange Antiquities είναι από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του. Οι χειροποίητες υφές, η προσεκτική χρήση φωτισμού, οι λεπτομέρειες στα αντικείμενα, στις ραφιέρες του καταστήματος, στα μικρά στολίδια, δημιουργούν έναν κόσμο που μοιάζει ζωντανός, γεμάτος μυστικά. Πρόκειται για μία “ζεστή” εικόνα ακόμη και σε σκηνογραφίες με σκοτεινές πινελιές, και για τον φωτισμό των κεριών που αντιπαραθέτει την ασφάλεια του εσωτερικού χώρου με την ανησυχία που υποβόσκει έξω.
Ο ήχος και η μουσική συμβάλλουν εξίσου. Η μουσική είναι κυρίως πιάνο, με αργές, μελαγχολικές νότες, που συχνά διακόπτονται από πιο έντονες παύσεις ή μικρές κορυφώσεις όταν η αφήγηση απαιτεί ένταση. Τα υπέροχα ηχητικά εφέ πχ: η βροχή στα παράθυρα, το άνοιγμα βιβλίων, το μεταλλικό άγγιγμα αντικειμένων, δίνουν την αίσθηση ότι βρίσκεστε μέσα στο χώρο. Οι μεταβάσεις ανάμεσα στην ασφάλεια του καταστήματος και το μυστήριο έξω ενισχύονται από τα ηχητικά cues.
Cozy μεν, creepy δε
Το παιχνίδι καταφέρνει να ισορροπεί το cozy με το creepy, δηλαδή, αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε ένα ζεστό, οικείο χώρο, αλλά πάντα σε επαγρύπνηση για το τι μπορεί να συμβαίνει έξω από τις πόρτες του καταστήματος. Αυτή η αντίθεση είναι ένα από τα μεγαλύτερα δυνατά του σημεία. Μερικές μικροατέλειες επηρεάζουν όμως την εμπειρία. Υπάρχουν μερικά λάθη στην ορθογραφία ή στην στίξη και σε ένα παιχνίδι που βασίζεται πολύ στο κείμενο, αυτά τα μικρά σφάλματα συχνά βγάζουν τον παίκτη από την ατμόσφαιρα. Επίσης, σε κάποιες αλληλεπιδράσεις, υπήρξαν μικρά οπτικά glitches (όπως διάλογοι που συνεχίζονται χωρίς να κινούνται τα χείλη των χαρακτήρων) γεγονός που, αν και μικρό, διαταράσσει τη γοητεία.
Σε γενικές γραμμές όμως, η αίσθηση του κόσμου και της παρουσίας υπερισχύει των μικροσφαλμάτων, και πολλές φορές η οπτικοακουστική εμπειρία είναι που κρατάει το παιχνίδι ζωντανό στο μυαλό του παίκτη.Η αφήγηση στο Strange Antiquities δεν είναι γραμμική. Προχωρά σταδιακά, μέσα από μικρές ιστορίες πελατών, μηνύματα, υποκείμενα μυστήρια και εξελίξεις που ξεδιπλώνονται. Ο κόσμος του Undermere φαίνεται ήσυχος, αλλά υπάρχει μια παράξενη ασθένεια που καταλαμβάνει κάποιους κατοίκους. Οι επιλογές σας επηρεάζουν το πως θα εξελιχθεί αυτό το μυστήριο. Πολύ σημαντικές στιγμές προκύπτουν όταν ο παίκτης πρέπει να επιλέξει ποιο από δύο αντικείμενα να δώσει σε κάποιον πελάτη. Οι επιλογές αυτές επιφέρουν συνέπειες στην ιστορία κι ανοίγουν ή κλείνουν δρόμους για διαφορετικά τέλη. Οι χαρακτήρες που επισκέπτονται το μαγαζί, οι μικρές προσωπικές τους ιστορίες, και οι τρόποι που το κατάστημα “συμμετέχει” σε αυτά, φτιάχνουν ένα δίκτυο αφηγήσεων που συνδέει ακόμα και την πιο μικρή λεπτομέρεια με την συνολική πλοκή. Το παιχνίδι δεν ξεκινά με όλα τα μυστικά “στην φόρα”, αλλά οι ενδείξεις, οι χάρτες, οι πελάτες, όλα αποκαλύπτονται σταδιακά. Αυτό επιτρέπει στον παίκτη να αισθανθεί πως συμβάλλει στην εξέλιξη της ιστορίας.
Κάποτε όμως, η επικάλυψη αφηγηματικών κομματιών με τη ρουτίνα του καταστήματος δυστυχώς γίνεται ελαφρώς διακεκομμένη: οι αποστολές έξω από το μαγαζί μπορεί να περιέχουν αρκετές ενδιάμεσες “διακοπές” από την καθημερινή ταυτότητα του επαγγέλματος, και το να κρατήσετε τον έλεγχο της πλοκής σε αυτές τις στιγμές απαιτεί προσοχή. Παρόλα αυτά, η αφήγηση φαντάζει συνεκτική και ισορροπημένη. Οι επιλογές έχουν βαρύτητα, όχι μόνο στο τέλος, αλλά και σε μικρότερες αλληλουχίες.
Η διάρκεια του παιχνιδιού κυμαίνεται γύρω στις 10 με 12 ώρες για έναν παίκτη που θα ακολουθήσει την κύρια αφήγηση χωρίς να κυνηγήσει κάθε απόκρυφο κομμάτι. Για όσους επιθυμούν να εξερευνήσουν κάθε χάρτη, να συλλέξουν όλα τα αντικείμενα, να δοκιμάσουν διαφορετικές επιλογές στους πελάτες και να ξεκλειδώσουν όλα τα τέλη, η εμπειρία μπορεί να φτάσει αρκετές ώρες παραπάνω.
Απαιτείται ακρίβεια και προσοχή
Ως προς τη δυσκολία, δεν πρόκειται για ένα “σκληρό” παζλ παιχνίδι με αμείλικτα εμπόδια. Το σύστημα υποδείξεων είναι προσεχτικά σχεδιασμένο ώστε να μην αφήνει τον παίκτη να “κολλήσει” μόνιμα. Όμως οι επιλογές των αντικειμένων απαιτούν ακρίβεια και προσοχή, και τα ασαφή στοιχεία μπορούν να δυσκολέψουν τη διαδικασία. Οι στιγμές όπου πολλαπλές επιλογές είναι δυνατές χωρίς να υπάρχει εμφανής “σωστή απάντηση” προσθέτουν ένα ρίσκο γιατί δεν είναι πάντοτε ξεκάθαρο ποιο αντικείμενο θα είναι το πιο κατάλληλο.
Το να ξαναπαίξετε τον τίτλο ενισχύεται από τις διαφορές που προκύπτουν από τις επιλογές σας, όπως να δώσετε διαφορετικά αντικείμενα στους πελάτες, διαφορετικές διαδρομές στην ιστορία, και η πρόκληση να δείτε όλα τα τέλη. Για τους παίκτες που τρέφουν αγάπη για exploration και “συλλεκτικά” στοιχεία, υπάρχει αρκετό υλικό για να επιστρέψουν.
Η σχέση αλλά και σύγκριση με το προγενέστερο (υπέροχο κατά την γνώμη μου) Strange Horticulture είναι αναπόφευκτη. Το Antiquities δεν επιχειρεί να απομακρυνθεί ριζικά από τη “συνταγή”, αλλά την επεκτείνει. Σε πολλά σημεία, η δομή παραμένει παρόμοια: καθημερινά αιτήματα πελατών, διαδικασία ταυτοποίησης, χρήση βιβλίων αναφοράς, ανακαλύψεις μέσα στην πόλη. Αλλά, ενώ στο Horticulture βασιζόταν κυρίως στην αναγνώριση φυτών μέσω οπτικών και πρακτικών ενδείξεων, στο Antiquities προστίθενται ενδείξεις αφής, ήχου, οσμής και εσωτερικής αντίληψης, κάτι που διευρύνει το πεδίο της αναζήτησης και προσθέτει ποικιλία. Οι εξωτερικές αποστολές και η ιστορία ασθενειών στους κατοίκους δίνουν μεγαλύτερο πλαίσιο στον κόσμο. Παρά αυτά, η δομική ομοιότητα δεν είναι αμελητέα και για μερικούς παίκτες μπορεί να δημιουργήσει την αίσθηση ότι παίζεις την ίδια εμπειρία με αλλαγμένα αντικείμενα. Εάν το ζητούμενο ήταν μια επανάσταση, αυτή μπορεί να μην επιτευχθεί. Αλλά ως εξέλιξη της ιδέας, το Antiquities δείχνει ότι η Bad Viking έχει μάθει από την πρώτη εμπειρία και το επεκτείνει με φροντίδα.
Το review βασίστηκε στη ψηφιακή έκδοση του παιχνιδιού, η οποία μας παραχωρήθηκε από την Iceberg Interactive.
VERDICT
Το Strange Antiquities είναι ένα από τα πιο προσεγμένα και γοητευτικά puzzle παιχνίδια που κυκλοφόρησαν πρόσφατα. Δεν είναι τέλειο φυσικά. Υπάρχουν μικρές ατέλειες στην παρουσίαση, στιγμές όπου οι γρίφοι γίνονται ασαφείς, και προκλήσεις ισορροπίας μεταξύ ρουτίνας και αφήγησης. Αλλά αυτά τα μειονεκτήματα σβήνονται μπροστά στη συνολική εμπειρία: την ατμόσφαιρα, την αίσθηση ότι ψάχνετε αλήθειες μέσα από αντικείμενα και την απόλαυση της αποκάλυψης. Είναι ένα παιχνίδι όπου ο παίκτης αισθάνεται ότι συμβάλλει ενεργά στην αποκάλυψη του μυστικού κόσμου του Undermere.
πηγή: pcmag.com